Brtnické kovadliny

Kdo nebyl v Brtnici, nepochopí, jak se člověku sevře srdce už jen při pohledu na ten nebohý zámek. Člověk by řekl, že když tu původní hrad stál už někdy v roce 143x a tak jak má vypadat teď vypadá už někdy od 16. století, nemělo by těch 68 let  (majitelé po Valdštejnech, rod Collalto, tu žili do roku 1945) být tak strašně moc vidět... jenže ono je... a nebohej, obrovskej, a původně evidentně nádhernej zámek tak teď stojí v troskách a dovnitř se skoro nesmí protože 1. byste se mohli někam propadnout nebo by na vás mohlo něco spadnout a 2. "majitelé" se tahají po soudech a nejsou schopný se dohodnout a tudíž se zdržuje celá rekonstrukce... A přitom by tyhle Moravské hradčany mohly lákat snad tolik turistů co samotná Telč.

Ono takových zámků je tady v Čechách víc... třeba Jaroslavice (to je u Znojma abychom si rozuměli) nebo nebohý Jihlavský zámeček (No jo, věděli jste, že v Jihlavě stával zámek? Stával... dneska tam stojí místo něj Bosch a Lighting...). Já vím, je mi jasný že oprava něčeho takovýho stojí straaašně moc peněz. Jenže ten náš milej národ udělal chybu už někde před tím... tam kde se dalo ještě "jen" udržovat a nemuselo se zachraňovat. A tak tu máme od 45 roku spousty a spousty nádhernejch zámků, který by mohly bejt lepidlem na turisty, jenže vypadají jak vypadají a bez šance... Jestli on to byl tak dobrej nápad zrušit šlechtu... možná bychom nemohli dovnitř, ale aspon by třeba při pohledu na ně netrnulo srdce... A přitom je mezi nima opravdu pár takových, co mohou směle konkurovat běžně turisticky navštěvovaným destinacím... A nevím jak vy ale mně se nad nima chce plakat... kdyby to dávali politici do záchrany kulturního dědictví, dala bych jim i víc ze svejch daní, jenže oni si to radši strčej do kapes...

A tak jsem tenhle nebohý zámek navštívila po dlouhé době znovu, když se tam konaly Brtnické kovadliny 2013.


Já nejsem moc zastánce moderního umění. Špičaté, divné věci, u kterých nemáte ani přibližnou představu na co to vlastně koukáte (no jo... na kus kovu... železa? asi jo že jo? :D ) mi moc neříkají, ale jedno se těm kovářům musí nechat, to co dělají, fakt umí.


Nejsem si jistá co to je, ale je to hezký...Někdy je ovšem i moderní umění vyvedeno tak vtipně, že i mně se líbí, a tadle smrtka byla přepychová :D


Kdybych bydlela na hradě, takovýhle stoly bych tam chtěla:


Zbraně samosebou nesmí chybět.


A i šperky patří ke kovařině :)



Ovšem přepichový byly nože z damaškový (nebo damascénský, podle toho jak moc se chcete tvářit snobsky :D ) oceli - no kdo by nestál o sbírku takovejch mazlíku??:


Na kříže já jsem ulítlá...(ale ne... ne z přesvědčení, z kostela by mně pan farář asi vyrazil :D)




Studně už moc vody nedodá, jestli kdy fungovala... hlína je i vevnitř zároven s povrchem okolo...


 A takhle to vypadá, když něco krásnýho, co si někdo přes 500 let vypiplával uvrhnete do zkázy... a to je ještě celkem dobrý...


Komentáře

  1. Přepychový se prosím pěkně píše s ypsilon, jinak jsem se pobavil.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Uffff....

Za zlatými mřížemi 9/10*

Rybí krev 8/10*